Lybæk Band

info@Bernardo.dk

Dyk – 3-1 Egypten 2016

Dykkerferie Egypten 01-Oktober - 15-Oktober 2016

At dykke i eget tempo, dykke når man har lyst.
Dykke alle de dyk man orker.
Ikke at have en dykkerleder på slæb.

Det er og bliver bare den optimale og mest afslappet måde at dykke på.

Alt det er muligt hvis man vælger at dykke hos  Red Sea Diving Safari .

Er det noget for dig så læs med her !

Men hvorfor nøjes med at besøge en af dykker lejrene… Hvorfor ikke besøge alle tre lejre ?
********* “Hele 3 ting på samme tid”… Selvfølgelig, det er da det vi gør.**********
Diving Safari har tre dykker camp langs kysten af Rødehavet, fra det sydlige Egypten, 25 km fra Sudan, og ca. 250 km nordpå ved Marsa Alam.
Wadi Lahami
Marsa Nakari
Marsa Shagra

Nils og mig fløj med Egyp Air, absolut et selskab jeg kan anbefale.
Man må have 30 kg indtjekningabegage med, så er der rigelig med kilo til dykkergrej og tøj.

Vi tog afsted lørdag aften kl. 19:00 fra Kastrup lufthavn, vi var i Hurghada kl. 24:00.

Her blev vi hentet af en bus fra Dykkercenteret, og kørt til Shagra campen, herfra videre til første dykker camp Wadi-Lahami, hvor vi ankom kl 06:00.

MARSA WADI LAHAMI –  Dag 1

I Wada Lahami lejren foregår alle dyk med Zodiac-båd, det er ikke muligt at dykke fra kysten.
Det betyder at der dykkes steder som sjældent er besøgt af mennesker.
Steder hvor fiskene og korallerne ikke konstant er belejret af dykker.

Vi havde nogle fantastisk flotte dyk i Wadi Lahami,  der var utrolig mange fisk, mega flotte koraller og formationer.

En af de mere fantastiske oplevelser var da jeg svømmere ud i det blå, pludselig kom ca. 100 fisk, ca. 100 cm lange direkte mod mig, helt tæt på mig på hver sin side af mig, fiskene begyndte at cirkle rundt om mig, der var ingen tvivl om at jeg skulle tjekkes ud, bare nu det ikke var aftensmaden der skulle tjekkes ud..hmmm!
Jeg var fuldstændig omringet af disse store fisk, de cirklede 1 meter fra mig..rundt og rundt, det var et helt specielt oplevelse, som jeg aldrig før har oplevet.

…Kamera… selvfølgelig havde jeg ikke kamera med, præcis på dette dyk..øvvv!!!, men en rigtig fed oplevelse.

Når man har dykket 20 dyk fra en Zodiac, kastet rundt i båden, bumpet derudaf … så gider man bare ikke det mere..
men så er det jo godt at vi skal videre til næste camp, hvor man kan dykke fra kysten.

Sidste dag i Wada Lahami, efter aftensmad kl 20:00 skal vi til den næste camp, Nakari,

6 dage i Wada Lahmi Lejren, 20 dyk blev det til.2 Oktober

MARSA NAKARI – DAG 7

Så er vi Nakari lejren, her var vi også forrige år, dengang var vi kun Nils og mig i lejren.
Der  er ellers plads til 130, men der var kun os 2.

I år…… ja så er det næsten det samme, der er 8 andre foruden Nils og mig.

Det er jo helt fantastisk, tænk at have en hel dykkerlejr for sig selv, vores eget koralrev lige uden for døren, som kun bruges af Nils og mig.. der er bare luksus.

Vi blev straks genkendt af personalet i lejren, Nils havde købt en ny fodbold med til dem, det blev de godt nok rigtig glade for.

Vi var bla. på truck drive, hvor man kører med truck til dykkerdestinationer et stykke fra lejren.

Vi havde 3 dage og 12 rigtig gode og flotte dyk i Nakari lejren.

MARSA SHAGRA –  DAG 10

Dag 10 ankom vi til  den sidste af vores 3 camper, Shagrad

Shargra er den største af de 3 camp, og den er besøgt af flest dykker, der er plads til 250, i lejren var der ca. 200 dykker.

Det betyder at der er godt fyldt op alle steder, der er ikke bænke nok til alle dykker, så har man dykkergrej liggende, så bliver det bare smidt andet sted hen.. det er absolut ikke i orden—Grrrr!!!!

Ud over at dykke, tog vi med på en ” stjernetur”  sendt aften blev vi kørt dybt ind i ørken, hvor vi fik foredrag om stjernerne, mens vi så i stjernekikkert, en fantastisk oplevelse.

Ellers var det bare at dykke-Spise-Sove løs, om aften ligge i hængekøjen og se ud over vandet.

********** Kan det blive meget bedre, det tror jeg ikke det kan**********

Sidste dykkerdag…Her tog jeg tidlig om morgen en tur på Elphingstone, på det tidspunkt havde jeg dykket 40 dyk, altså på denne ferie.

Vi dykkede på 42 meter, og jeg røg ret hurtig i deko.

Strømmen var kraftig og luften på flasken gik hurtig ned af,  nu skulle jeg blive på 22 meter i 13 minutter på mit deko stop…, og yderligere 7 minutter mere på 13 meter..

At holde sig på en bestemt dybde i så lang tid, uden referencer, i kraftig strøm og dårlig sigt… det er en udfordring 🙂 Men det gik nu meget godt.  – Fedt dyk.

Så er vi nået til slutningen på en fantastisk dykkeroplevelse, vi havde 12 fantastiske dyk i Shagrad lejren.
Ferie føltes som en evighed.. på den absolut gode måde.
Det har været en fantastisk oplevelse, vi gik set 3 fantastiske dykker camp.

Det ene dyk er bedre end det andet, flotte og farvestrålende koraler, flotte og farvestrålende fisk i alle afskygninger.

Vi dykkede 44 dyk, alle på ca. 60 minutters varighed, så det blev til en hel del timer under vandet.

Efterord
***Dyk i rødehavet… hører absolut til i verdensklasse****

Jeg har dykket flere hundrede dyk i rødehavet, jeg har ALDRIG haft et eneste dårligt dyk.

Det er meget få steder i verden hvor der er 100 % garanti for hver evig eneste dyk er en succes, Egypten er en af dem.

Når så Egypterne ovenikøbet er et fantastisk folkefærd, vandet er varmt, vejret er varmt..

***Så kan det bare ikke blive bedre ***