Lybæk Band

info@Bernardo.dk

Dyk – Rødehavet-Sharm El-Sheikh – Dahab 2011

Dykkerferie-Sharm El-sheikh - Dahab 05-November. - 12.November. 2011

I år bliver dykkerferien dagsdyk.
Vi dykker om dagen, og aften tilbringes i  Sham El-Sheikh
vi bor på hotel, hvor vi overnatter.
Lyder denne form for dyk, som noget for dig?

Så skulle du tage og læse med her.

Sham El Sheikh – Hotel Ramada Plaza – All Inklusive.

Vi er 12 fra Bernardo-Divers der i år har valgt at tage på dykkerferie i Shamen, 6 dykke og 6 ikke-dykker.
vi har besluttede af det skal være en kombineret afslapnings-ferie og dykkerferie.
Vi er følgende : Niels & Connie – Stefan & Sheila – Per & Line – Dorthe – Michael T. – Johnny
Mogens, Joyce og Ray skulle også have været med, men Joyce blev syg dagen før og måtte aflyse turen.. desværre

Vi fik booket en uges dykkeferie gennem Atlantis rejser i Sham El sheikh, inc. en 5 dages dykkerpakke med dykkercenteret Werner Lau.

Hotellet ligger tæt på Naama bay, så vi om aften, efter dykkene kan se os lidt omkring i byen.
Hotellet Ramada Plaza, er et stort flot 4 stjerne hotel, med all Inklusive, så alt mad/drikke/sodavand mm. er med i prisen. –

05-November

I lufthavnen mødtes vi alle 9, stemningen var lidt trykket, idet Joyce var blevet syg.

Vi var tidlig oppe, mødtes i lufthavnen kl. 05:30, men hvad pokker, vi kan jo bare sove i flyet.
Vi fik tjekket ind, og fik handlet lidt i den tax-fri, og så ned i lufthavnens restaurant og få lidt god morgenmad…

Kl. 08:00 sad vi på flyet, og så var det afgang til Ægypten, til endnu en ny dykkeroplevelse, dem kan man ikke få nok af.

Hver dykker tur er forskellige, og en ny oplevelse, også selvom man har været på samme destination mange gange før.

Ved 15:00 tiden lander vi i Ægypten, det var en fornøjelse at træde ud i den skønne skønne varme, og vide at her skal vi tilbringe de næste 8 dage.. fantastisk…..

Hotellet ligger tæt på dykkercenteret, så vi gik derned for at registrerer os til dyk de næste 6 dage.
Dykkercenteret skulle vide vores pasnr. men ingen af os havde pas med, så vi “opfandt” nogle fiktive pasnr… det skulle vi aldrig have gjort…

Hjemvendt på hotellet, fik vi noget aftensmad, resten af aften tilbragte vi på hotellets terrasse, med en Whisky sjus.

06-November

Op kl. 06:30, en hurtigt bad, på med shortsene, og ned og få lidt morgenmad.

Kl. 07:55 blev vi hentet af dykkercenteret, det første vi fik at vide var at vi hver dag skal medbringe vores pas.
Passene og pasnr. vil blive tjekket hver morgen inden vi sejler ud. hmmmm!!!!!!

Vi måtte gå til bekendelse og sige at vi vist nok var kommet til at skrive forkerte pasnr. på vores dykker indtjeknings seddel.
Nå men det blev rettet, og vi fik pakket vores dykkerudstyr i dykkercenterets dykkerkasser.

Vi var nu klar til at se Sham El Sheikh fra neden. Vi dykkede med båden Eagel Ray

2 dyk på : Ras Kathy & Ras Uhum Sid

Om aften en tur i byen, nogen ville gerne ud og spise, og andre spiste på hotellet, efter maden, var det ren afslapning på hotellets terrasse.

07-November
Samme procedurer som dagen før, bortset fra at vi skulle skifte båd til Dream 1.

Der var en del blæst og bølgerne stod højt. Connie og Sheila, blev søsyge, og Connie måtte fodre fiskene ud over rælingen.
resten af ferien tilbragte de på land, som trods alt ikke gynger så meget.

Dorthe kunne godt tænke sig at tage et speciality, da hun godt vil være Scuba dive master, som kræver at man har mindst 5 speciality plus Rescue diver

På båden var der fri Nitrox, hvilket jeg selv dykkede alle mine dyk på, Så det blev et Nitrox speciality kursus Dorthe valgte at deltage i.
Per og Stefan blev også interesseret og det endte med at alle 3 tilmeldte sig Nitrox Speciality.

Så bliver der læst Nitrox

3 dyk på : Ras Mohammed nationalpark – Ras Za’atar og Yolanda (den med sanitet) – Lokalt – Amphoras

08-November

Igen… op kl. 06:30, hentes kl. 07:55.
I dykkercenteret fik vi at vide at der var en båd ude af drift, så vi skulle med en anden båd, og dykkene vil blive lokale dyk.
Nu var vores forhånds indstilling meget afslappet, så det var vi bare indforstået med. Jeg tror at dykkercenteret åndede lettede op, da vi bare accepteret de lokale dyk.

Vi fik 3 ganske glimrende dyk på de lokale rev, som faktisk var en del mere flotte, end de steder vi ellers vil have skulle dykke på.

3 Dyk på : Tiran strædet – Gordon reef og Jackson reef.

Ras Uhum Sid
Ras Nasrami
Ras Za'atar
Ras Bob
Fantastisk by, men mange muligher for hygge.

09-November

Vi havde hjemmefra booket en 5 dages dykker uge igennem Atlantis rejser, hjemmefra havde jeg også booket en ekstra dykkerdag, hvor vi skulle dykke i Dahab, Blue hole
I dykkercenteret spurgte de om vi ville flytte denne Dahab dag til torsdagen i stedet for fredagen og så dykke fra båd om fredagen

3 dyk på :  lokalt – Ras Bob og Ras Nasrani

Jamen vi er jo ikke så besværlige, så det sagde vi selvfølgelig ja til, så dagen efter, skulle vi så til Dahab.

10-November
Vi blev hentet tidlig om morgenen, kl. 07:00, Vi skulle til Dahab og dykke i Blue Hole.

Dahab ligger nordpå, over for Saudi Arabien, og det tager 1 time at kører dertil.

Vi ankom til Dahab, og gjorde klar til vores dyk.
Vi skulle i vandet et stykke fra Blue hole, planen er så at dykke  20 minutter, til vi når Blue Hole, dykker over brændingen og ned i Blue Hole

2 dyk på : Dahab – Blue hole, gik i vandet i skorstenen El Bells og Blue hole, The Canyon.

Dahab.Blue Hole….Et fascineret naturfænomen, men desværre også et sted hvor en del dykker er kommet af dage.

Hovedgrunden til uheldene, er at der på 60 meters dybde, er en sprække, der forbinder ydersiden og indersiden af Blue hole,
det tager ca. 9 minutter af passerer gennem denne sprække. og da det foregår på 60 meters dybde, er det forbundet med en vis fare.

Ilt bliver giftigt ved ca. 60 meters dybde ( paritaltryk over 1.4) og man risikerer at besvime hvis man ånder 21% ilt på denne dybde,

skulle man være så heldig at det ikke sker, så vil 9 minutters svømning og indånding af luft på denne dybde, gøre at man ryger i deco,
og så risikerer man ikke at have luft nok til resten af dykket, hvis man skal holde sit deco stop.

kan godt forstå at det kan være fristende at prøve at svømme igennem denne sprække, men måske man skulle kikke lidt på de mindetavler,
der er placeret ved siden af nedstigningen til dykket, så er det ikke sikkert at man har lyst til at prøve lykken.

Da vi under dykket kommer til Blue Hole og svømmer over koralrevet, for at komme ind i hullet, ser vi at der hænger en masse liner ned midt i hullet,
det er fridykker der træner, det er fascineret at se fridykker, svømme 10-20 ned af uden scubaudstyr.

14 dage før blev der sat en rekord i fridyk, men egen kraft blev der svømmet 96 meter ned og tilbage igen, på et åndedræt. helt vildt.
Blue hole er et godt sted af træne fridyk, idet det ligger i total læ, for strøm og bølger, de er en vældig populær sted at fridykke.

Efter 2 dyk, var det tid til frokost i Dahab,
en lille by med en enkelt gade helt nede ved vandet, der er masser af dykkercenter,
man tager sit dykkerudstyr på og træder direkte ud i vandet. Det er noget der kan bruges.

Der er ingen tvivl om at jeg helt sikkert vil tage turen til Dahab igen.

(Efterord… det er alt alt for farligt at tage til Dahab PT, med alt den teorrer, i det hele taget er Sinai halvøen et alt for farligt sted at befinde sig som turist, og når der nu er så mange andre fantastisk steder man kan tage til, så er det vel ingen grund til at besøge et muligt terror mål, det vil da være en helt tosset beslutning. Så desværre Dahab.. du må vente på bedre tider før jeg besøger dig)

Dahab Hovedgade

11-November
Sidste dykkerdag, i denne rigtige hyggelige ferie.

3 dyk på :  Tiran strædet – Thomas reef og Jackson reef

12-November

Der var så sidste dag på denne fantastiske dykkerferie, Tak for en rigtig god ferie, og mange tak for det rigtige gode kammeratskab vi har.

Vi fik dykker 16 dyk.

EFTERORD

Mens jeg skriver denne dagbog, har jeg desværre modtaget en forfærdelig information.

Joyce er afgået ved døden, hun havde fået så mange skade  pga. hendes sygdom, at hendes liv ikke var forenelig med livet på jorden.

Joyce blev 33 År efterlader sig sin kæreste, Mogens og sin søn Ray på 4 år

Joyce..Jeg ved at du havde glædet dig til turen, Mogens vil have været stolt af at have sin familie med, sådan skulle det desværre ikke gå.

Nogen gange syntes det hele at være bund uretfærdigt, af du må forlade jorden på den måde, det giver ingen mening.

Man er bare nød til at tro på at der er en mening med alting.

Joyce,  jeg ved at der hvor du er nu, der har du det godt, og du vil på et tidspunkt blive forenet med Mogens og Ray igen.

men indtil da, må i leve i begge jeres verdener.

Jeg ved du er elsket af Mogens og Ray, og du vil altid være i deres tanker.

Jeg vil altid have dig i mine tanker,  når jeg tænker tilbage på denne dykkerferie

Jeg tilegner denne dagbog til dig Joyce.