Lybæk Band

info@Bernardo.dk

Dyk – Hurghada-Marsa Alam 2009

Dykkerferie Hurghada-Marsa Alam 05-November. Til 12-November. - 2009

Skal man vælge live ‘a board, eller dyk fra strandkanten.
Hvorfor ikke vælge begge dele.
Det var det vi gjorde, 3 dages live ‘a board og 4 dage i Marsa Alam, Shagrad lejren.

Læs mere her !

05 November

Så kom dagen endelig.. dagen vi har ventet på med længsel i flere måneder, dagen for afrejsen til dykker turen i Egypten, som denne gang var kombineret med live a’ board og camp dykning i Marsa Alam.
Igen igen mødes vi i Københavns lufthavn tidlig om morgenen, vi fik tjekket ind, krydsede fingre for at vi ikke havde for mange kilo med. 20 kilo er  ikke meget. Efter indtjeningen, er der tid til morgenmad.

Kl. 13.00 lokal tid, ankom vi til Hurghda lufthavn, af sted i en minibus til dykkercentret Colona Divers, vores live a’  board båd lå klar ved den lokale bådbro, og vi fik straks vores kahytter.

Vores svenske dykkerguide holdt senere på aften en kort briefing, hvordan man Befærder sig på båden, og hvornår første dyk kunne forventes.
Derefter tog en del af gruppen ind til Hurghada for at kigge lidt på den nye marina, og for at få en øl, og noget aftensmad, ganske hyggeligt.

06 November

Førstedykkerdag.. efter en god nats søvn, var alle klar til at dykke.
Vi havde aften før klargjort alt vores dykkeerudstyr.

DYK 1

Var på vraget Chrisoula K – i Sha’ab abu Nuhas Reef, et flot vrag hvor vi var de eneste dykkere.

DYK 2 og Natdyk 3

Begge på Thistlegorm.
Et vrag jeg har dykket op til flere gange.

Thistlegorm, blev bompet undrer anden verdenskrig, på vraget  kan man dykke mellem biler og motorcykler.

7 November

DYK 4 og 5
Kl. er 5 . fjerde dyk på Thistlegorm inden alle dagbådene begyndte at komme.
Som tidligere skrevet er Thistlegom et spændende vrag at dykke på, og efter morgenmaden snuppede vi lige et dyk mere på vraget.

DYK 6
Da vi var kommet på land igen, lettede vi anker og sejlede videre mod et nyt vrag. Denne gang på Grannis D, også et meget fint og detaljeret vrag at dykke på.

DYK 7
Sidste dykkersted for idag blev på en koralø der hedder Dolphin House – Shaab El Erg, her skulle der være gode muligheder for at se delfiner, det gjorde vi også, det blev også her vi skulle sætte anker, og overnatte.

8 November

Idag er det også sidste dag vi er ombord på live a board båden Francesca.

DYK 8
Vi sejler mod Hurgharda, hvor sidste dykker sted er i Habour Area på Fishing boat, og på  Minesweeper boat.
Begge vrag forholdsvis nye vrag, som ligger rigtig tæt på land. Fishing Boat står som plantet på bunden, måske ikke det mest fantastiske dyk, men vi kom da i vandet og fik et fint dyk.

Vi skal nu videre til Marsa Alam, vi blive hentet med mini bus, og kørt de 300 km til Masa alam.

Kl. 19.00 ankom vi til Marsa Alam, vi fik tjekket ind, fik nøgler, fik dykkergrejet lagt på plads, og lige undersøgt campen for forandringer… heldigvis var alt ved det gode gamle.

9 November

Nu er vi i campen, Marsa Alam, her kan man dykke alle de dyk man har lyst til.
Eftersom vi skulle starte med briefing, udleveret  bly og flasker, kunne vi ikke komme i vandet før ved 10-tiden… på en måde også ok, for så kunne vi sove lidt længere.

Nu da vi ikke mere fælges ad på alle dyk, så er det forskelligt.hvor mange dyk vi dykker..

Første dyk på hus-revet, var jo næsten som at komme hjem… nogle blev sejlet ud til nord andre til syd.

Kl. 13.30 havde vi booket Zodiac til Elphinstone.

Sidste dyk idag blev et skumrings-dyk hvor vi hoppede i vandet kl. 17  Jeg dykkede sammen med John, jeg lå nedeunder john, da jeg i hans lygteskær, så en haj skygge..

Vi var også lige en tur inde i en grotte, jeg svømmede ud af grotten, det tog sin tid før John kom med, han kunne ikke finde udgangen. det må han øve sig noget mere i ;-).

10 November

Tror ikke der er så meget nyt at berette fra dykkene idag… Vi havde fine dyk på husrevene.

Solede – spiste – dykkede – solede – spiste – dykkede osv. osv. osv. indtil vi gik i seng.

11 November

I dag er det så sidste dag med dykning… Vi startede dagen med dyk på hus-revet, og senere havde vi booket et truck-dyk på skildpadde stedet.

Efter sidste dyk, havde vi generelt 20 timer i No Flight time…

Som tidligere nævnt var det sidste dyk i denne omgang, så tilbage i lejren, blev der skyllet udstyr, tørret udstyr, og så småt pakket.

Vi benyttede aftnen til at drikke et par øl, og fortælle gode røver historier.

Det er altid trist at nå til den sidste dag i ferien, men også mange der glædede sig til at komme hjem til familien, kæresten igen.

12 November

Så er ferien ved vejs ende… Kl. 07.00 startede vi dagen med et godt og solidt morgenmåltid fra den gode buffet i Marsa Alam, fik pakket det sidste grej, som havde hængt til tørre, og fik tjekket ud, afleverede nøgler og betalt vores gæld.
Kl. 08.00 blev vi hentet i en mini-mini bus, som skulle køre os de 300 km fra Marsa alam til Hurghada lufthavn.. en tur som på 3 timer.
kl. 12.00 var vi så fremme ved lufthavnen, flyet skulle afgå kl. 14.00, Kl. 19.00 var vi igen på dansk grund.

Mange tak for en dejlig ferie, dejligt at være del af en gruppe som er så gode til at rejse sammen.