Lybæk Band

info@Bernardo.dk

Dyk – Rødehavet-Live a’ Board 2003

Dykkerferie Rødehavet-Live a' Board 30.april - 08.April - 2003

At bo på en båd en uge på vandet.. Spring direkte i vandet.. have hele båden for sig selv, kun men gode venner.
lyder det bare fantastisk ?

Så læs med her.

Vel ankommet til Sharm el Sheikh, ud til visa kontrol sikke et gedemarked, der var mange mennesker. Alt bagagen var kommet herned, så det var ud i bussen og ud til Ocean College.

Her skulle vi indskrives og aflevere vores certifikater, derefter ud til båden.

Vi har fået en rigtig god guide der hedder Per, han har fortalt en del om vores tur på båden.

Vi er 13 fra Amager på denne tur,  på båden mødes vi med  3 vestjyder, dem er vi efterfølgende blevet rigtige gode venner med.

Fredag

Vi blev vækket kl. 0620 for at skulle på morgen dyk, vi sejlede i ca. 15 min og hoppede i vandet

Vi dykkede på Tempel, som er 2 søjler som vi dykkede rundt om og ind imellem der var mange

fisk, det er der for øvrigt over det hele.

Derefter dykkede vi på Lighthouse som man IKKE må! da det er Skildpaddernes yngle område, skipper var ligeglad vi blev smidt i vandet som nogle frømænd, klar parat spring dyk.. alle i vandet på samme tid.

Vi så en Skildpadde på  1 meter og 8 meter vand,  det var et strøm dyk, strømmen var ikke kraftig så det var bare at nyde det.

Der efter sejlede vi ud til det berømte vrag Thistlegorm som var et Engelsk forsynings skib fra anden verdenskrig, som blev sænket af tyskerne i oktober 1941.

På Thistlegorm havde vi 1 eller 2 dyk afhængig af lysten. 2. dyk var nemlig et natdyk.

Thistlegorm er det mest kendte vrag i Rødehavet.

Første dyk så vi krokodillefisk og mange andre flotte fisk.

Natdyk.
lysene fra båden gav en flot effekt. Fiskene er ret sky når man lyser på dem, Vi brugte to dyk på at se den øvre del af vraget samt lidt af de indre dele – last osv. gemmes til i morgen.

Lørdag

Dyk På Thistlegorm

Vi blev vækket kl.0545, for at få et dyk inden der kom for mange andre dykker.

Vi startede med at dykke ned, for at se sprængnings hullet for derefter at dykke om til skruen, videre agter rundt for der efter at se lokomotivet, som ligger 10 meter fra Thistlegorm.

muræne der gemte sig i lokomotivet.(John havde ikke set den så han svømmede hen for at se nærmere på lokomotivet, Dorte havde set den så hun lyste som en gal på den, vi har sku aldrig set en, svømme så hurtigt baglæns.

Derefter tilbage til Thistlegorm for at se kampvognen, ammunitions-kasser, granater og motoren,

Så videre til tovet op til båden og vente til vi skulledykke igen.

Næste dyk var vi inde i vraget, der var en del strøm, samt et virvar af torve, hvor de andre 8 både var bundet fast til vraget. Det siges at der nogle gange er op til 15 både, det er lig med rigtig mange dykker.

Før frokost tog vi lige et dyk til på Shag Rock. Der var et lille vrag samt et flot koral rev, hvor vi så mange fantastiske fisk. Nogle gang føles det som om, at man svømmer rundt i et akvarium..

Sidst på efter middagen havde vi endnu et dyk på rev Small crack. Der var nogle fantastiske vifte koraller.

Det blev lige til 5 dyk i dag.

Søndag

Morgen dyk på Dunraven, et lille vrag, der var lys ind alle vegne, vi dykkede videre langs revet, her så vi bl.a. en spanish danser som er en meget flot rød snegl.

2 .dyk var på Shark reef / Yolanda reef. som seljelede på grund, da kaptajnen  var stiv pga. kæreste sorger så  han var ligeglad da matrosen råbet om at der var et rev forude.

Yolanda smed alt sin last før hun sank, lasten bestod af alt til badeværelset, dvs. wc’er, badekar, håndvaske, resterne af Kaptajnens BMW osv.  Det anbefales at man ikke sætter sig på wc’erne, da ikke ved hvem der bor i dem ,der kan jo evt. bo en lille muræne, og desuden er der så småt begyndt at gro koraller på dem.

3. Dyk Ras Gholani rev.  Korallerne var i alle farver, store vifte koraller med hundrede vis af glas fisk omkring sig. Det var utrolig smukt .

Mandag

Vi sejlede op i Tiran strædet, hvor der er 4 gode rev at dykke på.

1.dyk var på Jackson reef , vi skulle havde dykket rundt om nord  siden men strømmen var for kraftig Vi så en hvid tippet rev haj som var omkring 1,5 meter lang.

2 dyk var på Thomas reef, som var et drift dive hvor vi startede på syd spidsen og drev op

til nord spidsen og videre rundt og blev samlet op i en af de de 2 bugter. vi så også tunfisk og barracudaer.

Tirsdag

Vi sejlede ud til Tiran strædet igen for at dykke på de to sidste rev.

1 dyk Var på Gordon reef, Vi så Stone fish ,en skildpadde.

2 dyk Woodhouse Vi blev smidt i på Øst siden og dykkede rundt om nord spidsen igennem en rende mellem Woodhouse og  Thomas reef der var 10 m. vand, derefter gik det ned til 300 m vand så der var stærk strøm da der mødes 3 stærke strømme, Så Peter og Karsten  gik fra 11m. til 23m. på kort tid men ellers ok dyk.

3. dyk var på Ras Nasrani. Det er et af de lokale dyk fra Sharm, og derfor et oplagt dyk på vejen fra Tiran strædet og hjemad. Det var et ret ukompliceret dyk, da strømmen igen var nærmest ikke eksisterende. det var som altid i Rødehavet..endnu et flot dyk.

Onsdag

Her tog de fleste ud og se på byen, vi var lige 4 fra teamet – mig, Peter, Birger og Jens – der tog en dags tur til Ras Mohammed. Denne gang var vi sammen med en flok englændere, hvoraf 3 styk skulle lære trimix dykning.

Det var noget helt andet end at dykke med vores team, idet det nu var slut med hjælpsomheden – her hjalp man sig selv og sine venner ikke de andre, men sådan er det nok. Vi fik en hel masse for pengene. Først gik der ild i kabyssen, som dog blev slukket uden de store problemer.

Dermed var løjerne dog langt fra slut. Vi dykkede igen på Shark reef og Yolanda reef. Man starter på Shark drifter op langs dette og skal så passe på strømmen når man krydser over til Yolanda reef og er der luft til det kan man snubbe Satelite reef efter Yolanda. Der er Både drop off og plateauer med koralsand og koralsten, og vragstumper – kort sagt så har området det hele. Tilbage til løjerne  – skipper droppede os på Shark – eller rettere et stykke fra på 800 m vand – Vores guide Per havde i forvejen adviseret at skulle vi havne på de 800 m så skulle vi lige tage hans kniv med op som han tidligere havde droppet der ! Til sidst på dykket var der en af de øvrige der steg ret hurtigt, hans makker fulgte med i et mere adstadigt tempo, men desværre fik ham der steg langsomt op symptomer på dykkersyge. Så vi måtte havde lige have redningsbåden ud og hente dem.

I mellem tiden havde tek.dykkerne været på 52 m med alt deres grej. Dykning i Rødehavet er kun tilladt til 30 m med mindre man har speciel tilladelse. Det havde de, men ikke desto mindre så spottede de et par dykkere på noget der minder om 70-75 m ! de dykkede på luft og havde en 12’er på. Ikke særlig smart, og der vankede vist også ballade, da Leigh som var tek-instruktør så hvilken dykkerskole de kom fra – Ups ! Leigh var i øvrigt en frisk fyr der var ved at planlægge et rekord dyk til 330 m.!

Efter alle disse oplevelser måtte vi indse at sidste dyk på Jackfish Alley var kedeligt – bevares det var naturligvis flot.

Torsdag

Med bussen til Lufthavnen og igennem 3 kontroller med den ene general efter den anden

Inden vi kunne få noget at spise i afgangshallen.

Der var ca. 40 grader da vi steg ombord , da vi landede i Kastrup var der 16 grader,

Det var en kold fornøjelse ,at komme hjem igen.