Når man er flere motorcykler der vælger at kører en tur samme, så er det altid en god ide at koordinerer kørslen.
- Hvor går turen kører til?
- Hvor mødes vi?
- Hvem skal jeg ringe til, hvis vi bliver væk fra hinanden?
- Spiser vi på vejen, eller skal vi have mad med hjemmefra?
- Hvad tid er vi hjemme?
- Hvor holder vi pauser?
- Hvor lang tid skal vi kører?
- Hvor mange kilometer skal vi kører?
- Hvis der er styr på alle disse praktiske ting, før kørslen, så er der ro blandt deltagerne, det giver en bedre oplevelse, og det er jo det vi alle ønsker
Man bør altid udnævne følgende
Turlederen er den der har arrangeret turen.
Det er ham der suverænt bestemmer hele turen, hvor der holdes pauser, hvad tid turen slutter, hvor vi kører fra, og hvor vi kører til.
Turlederen udnævner en Formand og en Bagmand
Formanden er den der ligger forrest og sætter tempoet, formanden ligger forrest på HELE turen, man overhaler ikke formanden.
Bagmanden ligger bagerst på HELE turen, man lægger sig ikke bag bagmanden.
Under hele turen kører hver motorcykellist forskudt, dvs., i ens kørebane, lægger man sig enten til højre eller til venstre, afhængig af hvor den foran kørende lægger sig.
Formanden kører forrest og må lægge sig , hvor han vil i sin kørebane, der hvor det nu giver bedste mening.
Alle andre i kolonnen ligger sig skiftevis, skifter den foran kørende side, så skifter alle andre i kolonnen tilsvarende side, så vi alle hele tiden ligger forskudt af hinanden, det giver den fordel at bremselængden nu er dobbelt så stor, til nr. 2 motorcyklen i kolonnen foran sig.

Man overhaler ALDRIG de andre i kolonne, man holder sin plads under hele turen.
Hvis man overholder disse få regler, så ved alle hvor vi har hinanden, også dem man ikke kende kørselsmønsteret på, som er med på køreturen.
På den måde bliver den en rigtig god oplevelse for alle deltager

Når man kører mange i en motorcykel kolonne, så vil man utvivlsomt opleve at kolonnen bliver delt, når der eks. er rødt lys, eller der kører biler ind midt i kolonnen.
Hvis den første del af kolonnen ikke er opmærksom på sidste del af kolonnen, og de drejer til højre eller venstre af en sidevej, og den anden del af kolonnen ikke opdager at der drejes, ja så har vi en situation, som jeg er sikker på mange der har kørt kolonne kørsel kan nikke genkendende til.
Så er vi blevet væk fra hinanden, så kan der gå ret meget tid med at ringe til hinanden, vente på at vi igen finder hinanden og kan fortsætte køreturen.
Turen bliver nu forsinket, og hele planen er forskudt, til stor frustration for alle.. 
Det kan man gøre noget ved… Man kan kører med ”Rullende -afsætning”
Hvad er så ”Rullende -afsætning”?
Når man kører kolonne kørsel og i sær benytter de små veje, så drejer man ofte til højre/venstre, gennem rundkørsler mm., da turen gerne skal være spændende og flot, når man gør det så er det ret let at bliver væk fra hinanden,
Rullende-Afsætning

Det betyder at, nr. 2 kører i kolonnen, har den opgave at holde ind til siden, når Formanden(nr1) drejer.
Her bliver han holdende, han aktiverer stoplyset på sin motorcykel, hvilket viser de andre at han holder stille, viser med blinklyset hvad vej kolonnen skal køre, holder øje med med resten af kolonnen, at alle drejer af den rigtige vej, når han ser bagmanden(nr5), så kører han ind foran bagmanden og fortsætter nu som anden sidste kører i kolonnen,
Nu er nr. 3 i kolonnen, blevet til nr. 2, så nu er det hans tur til at holde ind til siden, næste gang formanden drejer.
denne Rullende-Afsætning fortsætter hele turen.
Efterhånden som formanden drejer, så bevæger man sig op i kolonnen.
På den måde bliver man (Næsten)ALDRIG væk fra hinanden, det kan simpel hen ikke lade sig gøre.
Formandens eneste opgave, foruden at kører forrest, er at sikre sig at der altid er mindst en motorcykel bag ham, er der det, så kan han fortsætte sin kørsel, han behøver ikke holde stille og venter, er der ikke nogen motorcykel bag ham, så må han sætte farten ned, eller holde ind til siden.