Mc – Teori

Mc - Teori

*

Mc - Kolonne kørsel

Når man er flere motorcykler der vælger at kører en tur samme, så er det altid en god ide at koordinerer kørslen.

  • Hvor går turen kører til?
  • Hvor mødes vi?
  • Hvem skal jeg ringe til, hvis vi bliver væk fra hinanden?
  • Spiser vi på vejen, eller skal vi have mad med hjemmefra?
  • Hvad tid er vi hjemme?
  • Hvor holder vi pauser?
  • Hvor lang tid skal vi kører?
  • Hvor mange kilometer skal vi kører?
  • Hvis der er styr på alle disse praktiske ting, før kørslen, så er der ro blandt deltagerne, det giver en bedre oplevelse, og det er jo det vi alle ønsker

Man bør altid udnævne følgende

  • Turleder
  • Formand
  • Bagmand

Turlederen er den der har arrangeret turen.
Det er ham der suverænt bestemmer hele turen, hvor der holdes pauser, hvad tid turen slutter, hvor vi kører fra, og hvor vi kører til.

Turlederen udnævner en Formand og en Bagmand
Formanden er den der ligger forrest og sætter tempoet, formanden ligger forrest på HELE turen, man overhaler ikke formanden.

Bagmanden ligger bagerst på HELE turen, man lægger sig ikke bag bagmanden.

Under hele turen kører hver motorcykellist forskudt, dvs., i ens kørebane, lægger man sig enten til højre eller til venstre, afhængig af hvor den foran kørende lægger sig.
Formanden kører forrest og må lægge sig , hvor han vil i sin kørebane, der hvor det nu giver bedste mening.

Alle andre i kolonnen ligger sig skiftevis, skifter den foran kørende side, så skifter alle andre i kolonnen tilsvarende side, så vi alle hele tiden ligger forskudt af hinanden, det giver den fordel at bremselængden nu er dobbelt så stor, til nr. 2 motorcyklen i kolonnen foran sig.

Man overhaler ALDRIG de andre i kolonne, man holder sin plads under hele turen.

Hvis man overholder disse få regler, så ved alle hvor vi har hinanden, også dem man ikke kende kørselsmønsteret på, som er med på køreturen.

På den måde bliver den en rigtig god oplevelse for alle deltager

Når man kører mange i en motorcykel kolonne, så vil man utvivlsomt opleve at kolonnen bliver delt, når der eks. er rødt lys, eller der kører biler ind midt i kolonnen.
Hvis den første del af kolonnen ikke er opmærksom på sidste del af kolonnen, og de drejer til højre eller venstre af en sidevej, og den anden del af kolonnen ikke opdager at der drejes, ja så har vi en situation, som jeg er sikker på mange der har kørt kolonne kørsel kan nikke genkendende til.

Så er vi blevet væk fra hinanden, så kan der gå ret meget tid med at ringe til hinanden, vente på at vi igen finder hinanden og kan fortsætte køreturen.

Turen bliver nu forsinket, og hele planen er forskudt, til stor frustration for alle..   

Det kan man gøre noget ved… Man kan kører med ”Rullende -afsætning”

Hvad er så ”Rullende -afsætning”?

Når man kører kolonne kørsel og i sær benytter de små veje, så drejer man ofte til højre/venstre, gennem rundkørsler mm., da turen gerne skal være spændende og flot, når man gør det så er det ret let at bliver væk fra hinanden,

Rullende-Afsætning

Det betyder at, nr. 2 kører i kolonnen, har den opgave at holde ind til siden, når Formanden(nr1) drejer.
Her bliver han holdende, han aktiverer stoplyset på sin motorcykel, hvilket viser de andre at han holder stille, viser med blinklyset hvad vej kolonnen skal køre, holder øje med med resten af kolonnen, at alle drejer af den rigtige vej, når han ser bagmanden(nr5), så kører han ind foran bagmanden og fortsætter nu som anden sidste kører i kolonnen,

Nu er nr. 3 i kolonnen, blevet til nr. 2, så nu er det hans tur til at holde ind til siden, næste gang formanden drejer.
denne Rullende-Afsætning fortsætter hele turen.

Efterhånden som formanden drejer, så bevæger man sig op i kolonnen.

På den måde bliver man (Næsten)ALDRIG væk fra hinanden, det kan simpel hen ikke lade sig gøre.

Formandens eneste opgave, foruden at kører forrest, er at sikre sig at der altid er mindst en motorcykel bag ham, er der det, så kan han fortsætte sin kørsel, han behøver ikke holde stille og venter, er der ikke nogen motorcykel bag ham, så må han sætte farten ned, eller holde ind til siden.

*

Mc - Overhaling

Med alle de biler der færdes på vejene, på et alt for lille vejnet, der ikke kan håndterer alle de køretøjer, så sker det dagligt at der er køer så langt øjet rækker.

Kører man så Motorcykel, som ikke fylder det samme som en bil,  så er det fristende at kører mellem bilerne, for der er tit plads nok.

Men må man det ? hvad siger reglerne ?

Man må IKKE kører mellem bilerne, man skal altid overhale venstre om, i yderste vognbane

Er der plads på venstre side af bilen foran, og man kan passerer bilen, uden at man kommer på den anden side af venstre stop linje, eller decideret kører i rabatten, så må man overhale, det skal dog ske uden gene for bilen foran, også når man skal kører ind foand bilen.

                  

*

MC - Håndsignaler

Når man kører motorcykel, så er det svært at kommunikerer med resten af gruppen.

Man kan selvfølgelig investerer i diverse intercom anlæg, parre dem og så snakke sammen, ganske smart og kan anbefales. 

Men det er nu ikke alle der har et sådan anlæg, så vi må se om der ikke eksisterer en anden simpelt kommunikations system, som gør at man let kan kommunikerer, når man kører sammen i en gruppe.

Jamen… er det nu også nødvendigt at kommunikerer sammen, kan vi ikke bare kører ? jov.. det kan man godt, men det er nu meget rart at vide, hvis en er ved at få det dårligt og gerne vi stoppe, eller er ved at løbe tør for benzin eller noget helt andet.

Det med signaler, det bruger man i dykningens verden, under vandet kan man ikke tale sammen, og da det er yderste vigtigt at kunne kommunikerer under vandet, så er det et _MUST_ at kende de simple håndtegn, eks. “Jeg er løbet tør for luft”  Det kan du læse mere om på denne side under Bernardo-Divers – Dyk – Signaler

På samme måde, bør motorcykellister, kende de meste simple håndtegn

Signaler.. hånd/fod signaler, er en god måde at kommunikerer på..

Der er en tradition mellem motorcyklister, at man hilser når man passerer hinanden, i hver sin retning

Det er en ganske hyggelig tradition, Selvfølgelig er det frivilligt, om man gider hilse

Vi har nok alle hørt den “smarte” bemærkninger,  ” jeg kender ham jo ikke…” 

Men jeg syntes nu det er en fed tradition, som bør holdes ved lige.. det gør en glad og stolt over at være ” en af os”

Dog… skal man holde sig fra at hilsen når vi kører på motorvej, her er det nok bedst at holde begge hænder på styret, og holde fokus fremad.

Hilsen ser sådan her ud:
Her er de andre almindelige håndtegn, der er gode at kende :
Current page : 78 - Today : 1 - Global : 7809