Lybæk Band

info@Bernardo.dk

Dyk – Bonair 2018

Dykkerferie Bonaire 13-januar. - 23-januar. - 2018

Jeg fik ikke dykket i 2017, da canceren ramte mig.
Døden bankede på, og lurer stadig i kulisen.

Det viser bare hvor vigtigt det er at leve i nuet.
Opleve en masse, få mest muligt ud af de år man har fået tildelt her på jorden.

Nils og mig sad og surfede, og fik øje på øen Bonaire, En lille ø i Caribien, ud for Venezuelas kyst, de hollandske Antiller, også kaldet ABC øerne, 3 øer der ligger tæt på hinanden.

Der er ca 60 dykkerdestinationer, som man kan nå med bil, derudover er der båddyk på Kleine Boaire, som er en lille ø tæt på Bonaire.

Man lejer en bil og dykker ubegrænset i eget tempo, præcis når man har lyst.
Det lød helt fantastisk.

Klik på billedet for at forstørre

Afrejsedato 13 Januar 2018 kl. 09:55.
Vi rejser med KLM, vi skal med 3 fly før vi er fremme på Bonaire, først til Amsterdam – Rejsetid 2 timer, så fra Amsterdam til Calcaou. – Rejsetid 8 timer.
Fra Calcao til Bonaire er der 15 minutters flytid, men desværre skal vi vente 5,5 time på Calcaou før vi skal flyve.
Hele rejsetiden fra vi tog hjemmefra til vi var på hoteller på Bonaire er på 18 timer.

Tidsforskellen er 6 timer, når kl. er 10:00 i Bonaire, er den 16:00 i lille Danmark
Januar er den koldeste måned på Bonaire, hold nu fast… luften og vandet er 28-30 grader, lige til at holde ud.
Det er en Hollands koloni, der er ca. 20.000 beboer på øen, der tales engelsk/hollandsk.
Valuta er Doller – Priserne er samme niveau som i Danmark.

Klokken er nu 17:00… vi er på øen Calcou, skal vente 4,5 time på flyet til Bonaire.
Alle spisesteder er lukket, aircondition kører på fuld drøn, så her er s…. koldt.
….Endelig .. kl 23:00 er vi landet på Bonaire,

vi bliver taget godt imod af vores chauffør, der skal køre os de ca. 10 km til vores Resort.
På resortet, bliver vi mødt af en nattevagt, som viser os vej til vores lejlighed, med køkken og terrasse, fantastisk..

det skal nok blive en fed oplevelse.

14 Januar 2018

Kl. er 07:00 Godmorgen !!

En spændende dag går os i møde, resortet skal inspiceres, vi skal have tilmeldt os på dykkercenteret, og hentet vores bil.

Først morgenmad, som vi spiser på resortet, fantastisk hyggeligt sted, papegøjer i træerne i flotte farver, swimmingpool lige ved siden af, en lille bar, og ellers en flot buffet, det hele i 30 graders varme…

Vi fik tilmeldt os på dykkercenteret på resortet, fik udleveret vores bil, og blev sat ind i dykningen på Bonaire.
Meget simpelt.. man dykker hvor man vil.. præcis når man vil.. så mange dyk man orker døgnet rundt.
Man passer sig selv, ingen Divemaster og andre dykker, man skal tage hensyn til… kun sig selv.. der er en rigtig fed måde at dykke på.

Man kan frit vælge om man vil dykke med 21% luft eller Nitrox typisk på 32%.
Der er 2 steder man kan hente dykkerflasker, man læsser bilen med flaskerne og så er det ellers bare om at finde dykkerstederne.

På Bonaire, er der ca. 60 dykker steder, de er afmærket på et kort, alle destinationerne har navne, ud for hvert dykkersted, i vandet, ca. 50 meter ude er der en markerings bøje, som markerer dykkerstedet/revet.

Ca. 10 km fra vores resort ligger Buddy-Dive dykkercenter, herfra kan man dykke fra båd, vi har hjemme fra booket 6 båd dyk.
Her er et lokalt hus-rev, klods op af dykkercenteret, hvor man lige kan få tjekket sit udsyr af, så her to vi de første 2 dyk.

Så er det ellers om at udforske øen, ud og finde gode dykkersteder, og så ellers se at komme i vandet.
På de fleste dyk springer man typisk i fra klipperne, og kravler op af en trappe når dykket er færdig, eller går direkte ud fra stranden,
ca. 100 ude ligger revet, typisk 30 meter til uendelig dybde.

4 # 26 gode dyk i dag

15 Januar 2018
Vækkeuret ringer…. klokken er 06:30, vi skal på båd-dyk kl. 08:00, så vi skal nå at pakke dykkerudstyr og spise morgenmad.
Jeg undre mig over at jeg er dødtræt, nå men jeg for vasket mig, børstet tænder og pakket dykkerudstyret på bilen.
Udenfor er der bare mørkt… Underligt.. Jeg for kikket på uret, og finder ud af at det er dansk tid, så kl. er kun 01:30 lokal tid, så tror fanden jeg er dødtræt og det stadig er mega mørkt udenfor.
Ned under dynen igen, vi kan sove yderligere 5 timer.. fedt..godnat…

Uret ringer så igen kl. 06:30.. hmmm er præcis ligeså træt som for 5 timer siden.. gab gab og øvv…

Op igen.. morgenmad.. ned til dykkercenteret, som ligger ca. 10 km fra vores resort.
Her skal vi på båddyk, idag skal vi dykke på Kleine Bonaire, en ligge Ø ca. 4oo meter uden for Bonaire, vi skal dykke på et efterladt skib som har indeholdt masser af narko, som Politiet har beslaglagt og sænket så vi kan dykke på skibs-vraget.
2 rigtige gode båddyk skal gerne suppleres med et godt stranddyk, så vi kørte langs den ene siden af øen, og fandt et godt dykkersted kaldet ..” Alice in Wonderland” her fik vi dykket et enkelt dyk. (desværre mødte vi ikke Alice)

3 gode dyk, kl. er ca. 17:00, nu er det hjem, og under bruseren, derefter ned i resortes restaurant og spise aftensmad…
kl. 21:00 efter en laaaang dag, er vi godt brugte, så nu kalder sengen.. godnat sov godt.

16 Januar 2018
Op kl. 0630. Morgenmad – Båddyk kl 08:00  – Pakning af dyk udstyr og bil – afsted til Buddy Dive centeret hvor dykkerbåden sejler fra.. I dag et båddyk og to kyst dyk.

Det var ikke liiiiige Mr. Vallentin’s dag, på vej ind mod kysten, kom en stor bølge og slog ham direkte ind i klipperne, så han slog sit ben/lår så meget at det føltes som om det var brækket.
Heldigvis gik det ikke så slemt, men ingen tvivl om at han fik et ordenligt slag mod benet,den ene finne gik i stykker og Nils mistede finne stroppen, det betød at Nils ikke kunne dykke det næste dyk, så det dykkede jeg alene.

Den nye computer skulle testes..mon den lyste rødt når partialtrykket når 1.6 ????
Det må jo komme an’ på en prøve…
Yes det gør den..alt bimlede og bamlede og blinkede…den virker sku.
Godt…. så er Suunto Ean Core testet.. så nu må jeg heller finde overfladen igen.

Nils købte nye finner, med nye finner, smerter i låret, Så kunne Nils fejre… Dyk nr. 400.

Stort tillykke..

17 Januar 2018
I dag skal vi på sightseeing i Washington National park.Grusveje jordveje.. Masser af huller, tusindvis af kaktusser
Flamingoer – Lugeaner
 3 fede dyk, lidt af en klatretur ned af klipperne i blæse- og regn vejr.
Fantastisk tur i nationalparken, aftensmad på resortet, det var så den dag.

18 Januar 2018

I dag skal vi dykke ved salt minen, Bonaire eksporterer salt, når saltet er tørret, så bliver det pumpet gennem en  pipeline ud til ventede skibe.

Vi skal dykke under pylonerne.
 To rigtige gode dyk på salt minen, så bla. pigrokke, store stimer fisk , aftensmad fik vi igen på resortet…
Det er helt vildt i dag..kl. er 21:10 og vi er stadig vågne.

19 Januar 2018

Igen i dag … masser af dyk  🙂
Hjemmefra havde vi booket 6 båddyk, så vi kan komme til at dykke på Keein Bonaire, en lille Ø ca. 400 meter ud for Bonaire.

Det er nu rart at kunne veksle mellem bil-dyk og båd-dyk.

20 Januar 2018

Så er det sidste dykkerdag, vi har en dag mere i morgen, med der skal vi besøge den lokale nationalpark, så kan dykkergrejet også nå at tørre.

I aften skal vi spise på main street, en gade på 200 meter,
Vi fik fisk, det var lidt af en opgave, som jeg hurtig måtte opgive, jeg måtte have tjeneren til at skille ben og kød af, før det kunne spises, jeg må indrømme at jeg var lige ved at gå kold, parat til at smide skidtet ud, og besøge en burger bar.

klokken er 21:30.. ja ja vi er lang tid vågne i aften.. I morgen kan vi sove længe for første gang i ferien…

Sov godt!!

Sidste dyk på rejsen, blev mit dyk nr. 500.

21 Januar 2018

Vi skal i dag udforske resten af øen, øen er nu ikke så stor, på størrelse med Langeland, ca. 80 km vej…  vej er måske så meget sagt.. det kræver nogle gode støddæmper på bilen, hvis den skal overleve, tror ikke min Peugeot 307 havde overlevet turen, der er ikke meget asfalt, hullerne i vejen har man valgt at bibeholde, det bliver ryggen hele tiden mindet om.
Bil..tak for din trofasthed, vi kommer til at savne dig..
Fantastisk køretur rundt på en endnu mere fantastisk Ø, et imponerende landskab, både over og under vandet.
Nu er det tid til at sige farvel til vores bil der har fulgt os i gennem tykt og tyndt, gennem huller, sten og klipper,
………… Bil…du svigtede aldrig…………
Bilen er afleveret, regningen betalt, så nu er det en tur i swimmingpoolen, tidlige var vi en tur i det store store hav, spring fra klipperne, 30 graders varmt vand..
Det var så den dag, endnu en spændende dag venter i morgen, her skal vi besøge grotterne på øen.

22 Januar 2018
I dag er det sidste dag, vi skal rejse hjem i eftermiddag, men inden da, skal vi på grotte safari…
Vi har hyret en lokal stedkendt grotte ekspert, som vil tage os med ned i nogle flotte grotter.
Vi venter uden for vores hotel på grotte guiden, så kommer han, i en gammel safari bil, som ryger godt fra motoren.
Det viser sig at køleren er sprunget og bilen har smidt alt vandet, det har han bare kørt videre med, så jeg tvivler på at den motor nogensinde bliver god igen. Vi må gå ned til grotterne, men de ligger nu også i gå afstand fra vores hotel.
På vej ned mod grotterne, ja så møder man lige et par geder, for at komme ned i grotten, skal man rapella ned via tov, ca. 10 meter ned
10 meter, nede er der en flot flot grotte, men bælgmørkt, så vi har alle lygter med, vi må kravle for at komme fra grotte til grotte, i den sidste grotte vi når, er der fyldt med vand, vi har vores dykkermasker og snorkel med, så vi svømmer lidt rundt i grotten og kan se et utallige grottesystemer, som man absolut ikke skal prøve at svømme ind i, uden først at have skrevet testamente.

Når vi slukker lygterne, er det bælgmørkt, hvis vi løber tør for batteri, og ikke har vores grotte guide med, ja så vil vi nok ikke finde udgangen igen.
Det var så grotte safari, endnu en fantastisk oplevelse..
Vi skal være ude af resortet kl 12:00,
Vi bliver hentet kl. 15:45 og kørt til lufthavnen, som ligger ca.  10 km. herfra
Flyet afgår kl 17:45, er i københavn om ca. 18 timer

Efterord

Vi har kørt Bonaire tyndt, vi har været alle steder på øen, Kørt ca. 350 km.

Vi har haft 26 fantastisk oplevelser under vandet, og mindst ligeså mange over vandet

Det har endnu engang været en utrolig oplevelse, og med Nils som rejsepartner, så kan det kun blive en succes, og det var det absolut.

Tak Niels, for at du vil dele oplevelsen med mig, vi må igang med at finde nye oplevelser på kloden.