Dykkerferie Vragsafari Østersøen17-Maj - 20-Maj 2012
I 2011 var Mogens husbåd på sin Dykkerjomfru rejse.
Vi havde 4 forrygende og spændende dage, med fantastisk vejr, og suveræne dyk.
Det var oplagt at gentage succes’en igen i år.
Så det gør vi…
Vi er 4 dykker Per, Niels, Mogens og mig.
18 Maj
Vi skulle have været af sted torsdag, med vejret var desværre ikke med os, det blæste alt for meget.
Men så kunne vi i ro og mag pakke båden og få handlet ind, og ellers bare håbe på at vejret bliver bedre og blæsten ville lægge sig.
Fredag morgen havde vejret lagt sig, så kl. 07:00 var det afgang fra Tømmer-graven.
Første stop bliver Falsterbro kanalen, Vi sejlede igennem Falsterbro kanalen, kursen var sat mod vraget : ARES
S.S. Ares
Svensk damper på 1151 brt. bygget i Sunderland år 1883, under navnet Magnolia. Ares kolliderede den 18. maj 1906 med den Hollandske S.S. Hilversum og sank, hele Ares´ besætning blev reddet.
Vraget af Ares er nok et af Østersøens mest besøgte vrag og naturligt nok, for det står kølret på den lyse sandbund, på kun 33 meter vand. Selvom vraget efterhånden er noget “slidt” af de mange dykkere, er det stadigvæk et besøg værd. Man kan rigtigt komme omkring inden døre, i stævnen er der – under bakken – gange i begge sider og der er kahytter på begge sider af gangene. Her kan man flere steder se køjer, hylder og skabe. Der er langt ind til bunden af gangen, så man skal lige huske, at når man skal tilbage er sigten blevet noget dårligere, måske 0 meter sigt !
På broen kan man svømme ind fra begge sider og på forsiden af bygningen, under broen – i styrbords side, er der faldet en plade af så man kan se ind i kaptajnens kahyt. Man kan se hans store jernseng ud mod skibssiden og en skænk hvis man ser lige ud. Svømmer man ind af hullet og til højre kommer man ind i skibets salon, her er et væld af møbler som ligger væltet i mudderet. Fra salonen er der flere døre, bl.a. en til en trappe som går nedenunder, her kan man desværre ikke komme ned, da der er fyldt op med mudder til øverste trin. Husk at der kun er en vej ind / ud af rummet, vær aldrig mere end én inde ad gangen, sigten bliver hurtigt så dårlig at man må føle sig frem. Bag broen kan man svømme ned gennem et skylight til maskinrummet, herfra er der to døre, en til et lille værksted og en ud til en gang – hvor der igen er tre døre, samt en luge op til dækket som er åben. Kommer man fra maskinrummet, er døren til venstre, maskinmesterens kahyt med skabe og et skrivebord som ligger væltet. Rummene til højre er fyrbødernes kahytter, hvor man kan se køjesengene endnu.
Bagerst i skibet, ligger der på dækket en firbladet reserveskrue og bag denne, er der en luge med rigelig plads til at komme nedenunder. I rummet er der en del tovværk, kroge som matroser har lastet og losset med og tomme flasker og dunke. En tur ned omkring skrue og ror kan fuldende et godt dyk på vraget. Jo, Ares er trods de mange besøgende fortsat et meget fint vrag, der er ikke mange steder, hvor man får “så meget vrag”, på så lavt vand og så tæt på land.
DYK 1.
Vraget ligger på 35 meters dybde, og ud fra dybden gik vi i gang med at blande gas, så vi på 35 meters dybde lige præcis vil være på 1.6 i Ilt parti-al tryk.
Vi dykkede med dobbeltesæt med 2*12 liters flasker på ryggen, og en stage flaske på 12 liter med 53 % ilt, som vi kunne skifte til på vej til overfladen.
Computerne blev indstillet med de aktuelle gas blandinger,
MIX 1: Aktuelle backend flasker,
MIX 2 : Stage Ilt blandingen,
MIX 3 : Makkerens backend flasker.
Makkerens backend flasker.: Hvis man skulle blive “Tom for luft” og skal have luft fra sin makker, så kan man skifte sin computer til makkerens aktuelle gas blanding.
På den måde kan man fortsat holder styr på sin dykkerprofil, helt til overfladen, med de stop der kræves, for at undgå dykkerskader.
så MIX 3, computerindstilling er _rigtig_ vigtigt
På med dobbelt sættet, på med Stage flasken og resten af udstyret, og så i vandet.
med 3*2400 I alt 7200 liter luft, er det ikke luften der sætter begrænsningen for dykket.
At dykke med dobbelt sæt er … TUNGT…, men en rigtig god sikkerhed, og bedst af alt… det er så tungt at jeg jeg kan smide 6 kg. bly, som ellers er nødvendig, når jeg dykke med enkelt flaske.
DYK 2:
Samme vrag. – på med udstyret og klar til at springe i vandet..
Da jeg sprang i vandet, følte jeg lidt vand i højre arm, øv tænkte jeg, nu er min manchet utæt…
og så skete det… det som ikke måtte ske.. pludselig blev jeg ret så kold, og våd.. vidste med det samme hvad som var sket..
Jeg havde glemt at lukke lynlåsen på min tør dragt, ret hurtig blev dragten fyldt op med dejlig koldt vand…
Jeg sagde til Niels og Per at de bare skulle fortsætte deres dyk, fik signaleret til Mogens at jeg meget meget gerne vil stoppe mit dyk, og hentes.
Mens Mogens vendte båden og skulle hente mig, fyldes min dragt mere og mere med vand, så hovedet var nu under vand.
Jeg måtte have regulatoren i munden for at trække vejret, og hvis ikke Mogens havde været ved mig så hurtigt, så havde jeg måtte smide blyet, Mogens var hurtig ved min side, så jeg fik fat i stigen og begyndt at kravle op på båden…
Med et totalt fyldt dobbelt sæt, en fyldt stage flaske, og en gennemvåd inder dragt, samt 10 liter vand i begge ben i tør dragten, skulle der bruges godt med benmuskler for at kravle op af stigen til båden.
Jeg fik grejet af, og vredet min inder-dragt og fik den hængt til tørre. Det var nu ret frisk med et lille koldt bad 🙂
Bonita
Dansk motorskib bygget i 1930 på Ålborg Maskin & Skibsbyggeri, skibet var på 3198 brt. og dets første navn var Skule. Bonita var på rejse fra Luleå til Holtenau, med jernmalm til den Tyske krigsindustri den 14. oktober 1941, da skibet blev påsejlet i bagbords side af S.S.Bojan, med så voldsom kraft at Bonita sank på bare ét minut. Kun 4 ud af besætningen på 25 mand blev reddet af Bojan´s besætning, heriblandt kaptajnen der kun reddede sig ud af et vindue, fordi han var så spinkel bygget. Døren til hans kammer var nemlig blokeret efter det kraftige sammenstød. Kollisionen skyldtes delvis Bonita´s afskærmede lanterner, som ellers var normalt at føre under krigen.
Vraget af Bonita er meget intakt og flot at dykke på. På et vrag af denne størrelse, er afstandene så store og detaljerne så mange, at det kan være svært at bevare overblikket, selv efter flere dyk. På vraget af Bonita, er man dog hjulpet af at sigten som regel er meget god, 10 – 15 meter sigt er ikke ualmindeligt. Alene midterbygningen, er mange dyk værd og selvom man bliver i dette område, er der til flere dages dykning uden at man har fornemmelsen af, at have set det hele. Der er rige muligheder for at svømme ind, da alle dørene er åbne og da væggene mange steder er faldet sammen, kan man svømme uhindret fra kahyt til kahyt. Flere steder skal man dog passe på nedhængende ledninger, eller apteringen som nogen steder falder ned ved den mindste berøring.
Svømmer man bagud i skibet, henover de store lastrum og ned agter, er der også her en bygning, hvor man kan svømme ind i styrbords side. Det rum man kommer ind i er matroserne og maskinisternes messe. Ovre i bagbords side var der tidligere skabe fyldt med porcelæn, de er nu faldet sammen, men jeg er sikker på, at man stadig kan finde sig en tallerken her. I midten at rummet har man tidligere kunne svømme nedenunder, men der er faldet så mange brædder ned, at der skal ryddes op før den nysgerrige kan få sig nogle spændene dyk, men er man først dernede er der god plads og masser at kigge på.
Svømmer man fra broen og op mod stævnen, er det flot at se de store dobbelte master og bomme. Her kan man på dage med meget god sigt og solskin, ligge på toppen af masterne og se hele broen. Det er noget af en oplevelse kan jeg love.
Der er også i stævnen mulighed for at svømme ind, fra døren i bagbords side kommer man ind i et stort rum, hvor nedfaldet aptering dog gør, at der er lidt trangt at vende. Der står en filebænk og på væggen er der en reol med bolte og møtrikker. Nu har jeg vist været hele vraget rundt og det skulle du også tage at gøre, hvis du får chancen for at besøge dette vrag.
Bonita er et dejligt vrag og mon ikke der er mange, som har haft et af deres allerbedste dyk netop her. Vraget ligger på 31 til 43 meter.
Sejlturen til Vraget, var noget af en udfordring, vejret havde taget til, og det blæste rigtig meget, vi måtte tage alle billederne ned fra væggen, og alt der kunne vælte… væltede,.
rødvinsglas røg hen af gulvet og smadrede.. det gik vildt for sig..
Jeg sprang det første dyk over, men men de 2 garvede Tech dykker, Niels og Per, gav ikke op, dykke skulle de…
Så de gennemførte endnu et Tech dyk.
Andet dyk var jeg nu med på, en fantastisk vrag at dykke på, igen på kanten af parti-al trykket.
Det er en ganske anden dykkeroplevelse, at dykke efter pariataltryk, og med forskellige gasser.
Efter dykkene, sejlede vi igen til Falstrebrokanalen, grillet blev tænd og vi fik os noget godt mad,
19 Maj
Tidlig op, nu skulle der dykkes på Irevik.
Irevik
Svensk motorskib bygget i Stettin i 1938 på Greiffenwerft Gmbh. Som nr. 62, Irevik var på 199 brt., 35,86 m. lang og 6,91 m. bred, skibets første navn var Argus, men i juni 1946, blev skibet overdraget til Danmarks regering som krigsskadeerstatning og fik da navnet “Brunsnæs”, efter flere ejerskift blev skibet i 1962 solgt til Y.Jacobsen Kappelshamn, og fik navnet “Irevik”. Den 15 april 1967 hvor Irevik var på rejse fra Randers til Gefle i ballast, kolliderede det med S.S. Diopside og sank.
Vraget er meget intakt og står kølret på 34 meter vand, det er meget let at dykke og er således det rette sted at starte, hvis man vil gøre sig som vragdykker. Hverken dybden eller vragets tilstand udgør nogen fare, så her kan den uerfarne samle appetit til vrag, med lidt mere udfordring. Vraget ligger 34 meter
Vi søgte forgæves efter vraget og mente at vi fandt det, Niels og Per sprang et tur i baljen, men desværre .. ingen vrag, vi droppede at finde vraget og sejlede mod Danmark, så det må vi have til gode en anden gang..